Главная » Файлы » ЗНО Українська мова » Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями

В категории материалов: 23
Показано материалов: 11-20
Страницы: « 1 2 3 »

Сортировать по: Дате · Названию · Рейтингу · Комментариям · Загрузкам · Просмотрам

5. Хліб на столі (текст) 2015

 

У \ В усіх народів було найбільшою святіст(…)ю коли лежав на столі хліб.

Його пр(и\е)сутність народжувала поетів і мислителів сприяла появі пісень і дум продовжувала родо(…)від і навпаки коли він зникав  не(…)одмінно пр(и\е)ходило лихо. Тяжко діставався хліб насущний у\в давнину. Може тому в народі ставилися до нього з такою пошаною передавали цю любов своїм дітям і внукам. Хліб завжди був мірилом духовних моральних і матеріальних ці(н\нн)остей.

Хліб на столі. Зайшовши до хати возрадуймося його присутніст(…)ю освятімося його терпким запахом ві(д\дд)аймо пошанівок тим хто зростив виголосив і розмолов мучиц(ю\у) рукам котрі подарували духм(…)яні схожі на сонце паляниці. Хай завжди він совість наша буде в хаті як дивень лежатиме пр(и\е)критий виш(и\е)тим рушником свіжий та святий і (най)першою молитвою нашої духовності воздає(ць\ть)ся хвала хлібові. Знімімо перед ним капелюхи уклонімося аби од(…)вічно він був на нашому столі щоб не глевковів і не черствів бо як мовлять народні вуста коли черствіє хліб то і душі черствіють а відтак якщо черствіють душі  неодимі(н\нн)о зачерствіє хліб  наша совість. Це од(…)вічне як жи(т\тт)я мірило має бути нашим голосом нашою молитовніст(…)ю не на с(…)огодні і не на завтра  крізь усе жи(т\тт)я...

(В. Скуратівський, 180 слів)

Граматичне завдання:

5.      Виконайте фонетичний аналіз слова насущний.

6.      Виконайте морфемний і словотвірний аналіз слова зайшовши.

7.      Виконайте морфологічний аналіз слів знімімо.

8.      Виконайте синтаксичний аналіз речення

Зайшовши до хати возрадуймося його присутніст(…)ю освятімося його терпким запахом ві(д\дд)аймо пошанівок тим хто зростив виголосив і розмолов мучиц(ю\у) рукам котрі подарували духм(…)яні схожі на сонце паляниці.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 10506 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 09.04.2015 | Комментарии (0)

4. Український вінок — краса й оберіг(текст) 2015

Вінок у багатьох народів (зокрема в українців)  це дівоча прикраса з живих або штучних квітів колосків кол(ь)орового пір…я. Був обов…язковим у вбра(н\нн)і нарече(н\нн)ої на весіллі а також у деяких інших звичаях та обрядах.

Вважалося що вінок з живих квітів зах(и\і)щає дівчину від напас(т)ників і лихого ока. Народ вірив що дівчина у вінку володіє чарами. А ще вінок  і для здоров…я тому є квіти які потрібно обов…язково вплести.

До українського віночка вплітали різно…манітні квіти а всього у\в одному вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка щось символізувала троянда  коха(н\нн)я лілія  цноту волошка  простоту мальва  красу півонія  довголі(т\тт)я бе(з\с)смертник  здоров…я калина красу та дівочу вроду ромашка мир ніжність коха(н\нн)я. До віночка в…язали кольорові стрічки. По…середині світло…коричнева стрічка символ землі…годувальниці ліво…руч і право…руч від неї дві жовті символ сонця за ними дві зеле(н\нн)і символи живої природи. Далі синя й блакитна  символи води і неба. Потім з\с одного боку жовто…гаряча  символ хліба а з другого фіолетова  символ розуму потім малинова  символ щирості та рожева  символ бага(ц\тс)тва. По краях в…язали білі стрічки  символ чистоти. На лівій у…низу виш(и\е)вали Сонце а на правій  Місяць.

                                                                  (З Інтернет-джерел, 180 слів)

Граматичне завдання:

  1. Виконайте фонетичний аналіз слова синя.
  2. Виконайте морфемний і словотвірний аналіз слова символізувала.
  3. Виконайте морфологічний аналіз слів за ними.
  4. Виконайте синтаксичний аналіз речення

До українського віночка вплітали різно…манітні квіти а всього у\в одному вінку могло бути до 12 різних квіток.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 1600 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 27.03.2015 | Комментарии (0)

3. З чого починається любов до отчого краю? (текст) 2015

Звідки й коли приходить любов до рідної землі?

Біліє ро(з\с)квітла гречка де…не…де підсинена волошками та ще (з\с)жовтіла від суріпки а над нею зрі(д\т)ка прокочує(ць\тьс)я бджоли(н\нн)ий звук.

Ген по (з\с)…гірку причаївся темно…зелений гайок а самий верх (з\с)…гірка вільний од дерев там либонь щось було засія(н\нн)о а тепер скоше(н\нн)о. Стерня ясна свіжа немов ще чистішою здає(ць\тьс)я вона від синього неба що пр(и\е\і)хилилось до неї.

Соняшники мов кулі жовтого вогню він в(и\е)сить на стеблах над городиною (ї\і)хнім полум…ям просякнуто зараз повітря вони повертають люд(ць\сь)кі голови до себе й пр(и\е\і)мушують думати про них. Соняшники горять на подвір…ях за огорожами вони повиходили до дороги й тут ростуть на вільному міс(ь)ці й дивлячись на них хочеш(ь) усміхнутись ловиш(ь) себе на тому що зласкавів і (з\с)добрів безпричи(н\нн)о.

Ти любиш(ь) тут кожен соняшник тобі все воно дороге рідне тобі воно най…м(и\е)ліше звідки й коли прийшла до тебе ця любов і залишилась у тобі вогне…ликим соняшником?

Звідки ця любов ця ніжність ця не…самовитість? Коли здає(ць\ть)ся вириваюч(и\і) на гряд(ь)ці чорнобривець вириваєш(ь) не квітку а власне сер(д)це з грудей та й так і несеш(ь) його закривавлене в руці...

(За Є. Гуцалом, 177 слів)

Граматичне завдання:

  1. Виконайте фонетичний аналіз слова ніжність.
  2. Виконайте морфемний і словотвірний аналіз слова чорнобривець.
  3. Виконайте морфологічний аналіз слова закривавлене.
  4. Виконайте синтаксичний аналіз речення

Соняшники горять на подвір…ях за огорожами вони повиходили до дороги й тут ростуть на вільному міс(ь)ці й дивлячись на них хочеш(ь) усміхнутись ловиш(ь) себе на тому що зласкавів і (з\с)добрів безпричи(н\нн)о.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 5937 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 27.03.2015 | Комментарии (0)

Людина хороша коли на себе с\зхожа говорять у народі. Кожна нація намагає(ць\тьс)я виявити себе і\й свою суть у\в національних символах.

Гербом України є три…зуб а прапор складають два кольори жовтий і синій. Який же зміст яка історія в ц(и\і)х с(и\і)мволах?

Зображе(нн\н)я тризуба з…явилося дуже давно його розрізняють ще на монетах київс…ких князів. Ось лише деякі версії походже(нн\н)я цього знака С\скі(в\ф)ський або В\візантійський скіпетр корона голуб С\святого Д\духа якір… лук і стріла шолом сокира.

У Київській Русі три…зуб зображали вносячи(и\і) в його форму національні елементи але зберігаюч(и\і) незмі(нн\н)ою основу.

Яке минуле У\українського прапора? Синій і жовтий кольори ми бач(и\е)мо на знаменах українських к(о\а)заків у коза(ць\тсь)кому й гайдама(ць\тьс)кому одязі.

Краю де зародилась хліборобська ц(и\і)вілізація притьма(нн\н)і саме сині й жовті фарби. Золотаві хлібні лани і блакитне над ними небо синя Д\дніпровська або морська вода і жовтий пісок все це зроду…з…віку складало крає…вид України. Око україн…ця м(и\е)лували жовті квіти гори…цвіту й соняшника голубі пелюстки ц(и\і)корію барвінку й волошки. Жовте уособлює вогонь а син(є\е) холод це два полюси буття два кінці осі навколо якої буття обертає(ць\тьс)я.

(За В. Супруненком, 173 слова)

Граматичне завдання:

  1. Виконайте фонетичний аналіз слова історія.
  2. Виконайте морфемний і словотвірний аналіз слова хліборобська.
  3. Виконайте морфологічний аналіз слова уособлює.
  4. Виконайте синтаксичний аналіз речення

Золотаві хлібні лани і блакитне над ними небо синя Д\дніпровська або морська вода і жовтий пісок все це зроду…з…віку складало крає…вид України.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 974 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 27.03.2015 | Комментарии (0)

На(…)вколо нас є безліч(ь) символів. Найдавніша символіка пов’язана з могут(ь)німи садами природи. Давні племена проголошували себе синами Сонця ріки чи якоїсь тварини. Зображе(н\нн)я цих покровителів ставали символами роду.

Символами певної країни можуть бути й природні об(…)єкти. Так символом Є\єгипту є Р\ріка Н\ніл В\вірменії гора А\арарат Я\японії вулкан Ф\фудзіяма. Для україн(ь)ців найвизначнішим національним символом є Д\дніпро-С\славутич. Він оспіва(н\нн)ий у числе(н\нн)их піснях думах легендах.

Серед росли(н\нн)их символів України відзначимо калину чорнобривці тополю вербу. Промовистими для сер(д)ця кожного українця є слова «козак» «кобзар» «чумак» «хлібороб».

Пам(…)ятки архітектури теж можуть бути символами. Одразу пригадуємо Є\єгипетські п(и\і)раміди В\велику к(и\і)тайську стіну Е\ейфелеву вежу. Для україн(ь)ців національними архітектурними символами є С\софійський собор З\золоті ворота К\києво-П\печерська лавра.

Національними символами також можуть виступати легендарні чи реальні історичні постаті. Одразу в пам(…)яті спливають імена першо(…)князів К\кия Щ\щека Х\хорива та сестри їхньої Л\либеді князів В\володимира В\великого Я\врослава М\мудрого. Пригадуємо ми й\і славних коза(тсь\ць)ких (о\а)таманів Б\байду-В\вишневецького Б\богдана Х\хмельницького І\івана М\мазепу. А хіба можн(а\о) оминути увагою наших духовних провідників Григорія Сковороду Івана Котляревського Тараса Шевченка Івана Франка?!

Без цих постатей не(…)було б національної пам(…)яті українського народу. Вони наші світоч(і\и) наша гордість.

 (З Інтернет-джерел, 180 слів)

Граматичне завдання:

  1. Виконайте фонетичний аналіз слова країна.
  2. Виконайте морфемний і словотвірний аналіз слова національний.
  3. Виконайте морфологічний аналіз слова гордість.
  4. Виконайте синтаксичний аналіз речення

Серед росли(н\нн)их символів України відзначимо калину чорнобривці тополю вербу.

 

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 1972 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 23.03.2015 | Комментарии (0)

9. Тарас Шевченко [текст]

Тарас Шевченко народився на українс(ь)кій землі під українс(ь)ким небом про(…)те він належить до тих людей(…)світочів які стають дорогими для (у\в)сього лю(ц\дс)тва і\й у\в пошані у\всього лю(ц\дс)тва знаходять своє бе(з\с)смертя.

Народже(н\нн)ий матір’ю(…)кріпачкою і сам кріпак він став борцем революціонером т(і\и)танічної сили. Його боялися царі його жахались і смертельно не(…)нав(і\и)діли кріпос(т)ники. Коли Тараса Шевченка відправили в солдати мабу(т\д)ь ті вінце(…)носні кати (у\в)важали що зві(д)ти йому вже не(…)буде воро(т\тт)я. Про(…)те поет повернувся до своєї рідної України вогне(н\нн)ою піснею віщим не(…)зборе(н\нн)им словом.

У\В тій не(…)великій книжці ім(…)я якій «Кобзар(ь)» клекоч(е\ить) ціле море горя народного. У\В ній порив до свободи мудрий роздум гуманіста й ніжна чарівна краса українс(ь)кої піс(ь)ні.

Ви(й)нятковим є місце Тараса Шевченка в жи(т\тт)і українс(ь)кого народу та його творчіс(ь)ть. Характеризуюч(і\и) її бачиш(ь) (шч\щ)о є творчіс(ь)ть яка не(…)відцвітає що в духовній сфері є явища подібні до тих не(…)погасних вічно(…)діючих вулканів надра яких завжди пашать вогнем і ро(з\ж)жевр(у\ю)ють (у\в)ночі хмари над собою мов вел(и\е)тенські маяки.

 

152 слова                                                    За І. Ковалем

Граматичне завдання:

1.      Виконай фонетичний аналіз слова своєї.

2.      Виконай морфемний і словотвірний аналіз слова відправили.

3.      Розбери як частину мови слово явища.

4.      Виконай синтаксичний аналіз речення, над кожним словом зазнач частиномовний статус:

Коли Тараса Шевченка відправили в солдати мабу(т\д)ь ті вінце(…)носні кати (у\в)важали що зві(д)ти йому вже не(…)буде воро(т\тт)я.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 547 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 14.03.2015 | Комментарии (0)

8. Григорій Сковорода [текст]

Григорій Сковорода народився в селі (Ч\ч)орнухах що на (П\п)олтавщині у коза(тсь\ць)кій сім(…)ї. Батьки й гадки не(…)мали що колись він стане філософом і поетом гордіс(ь)тю українського народу а його ім(…)я з\с пошаною вимовлятимуть у\в багатьох країнах.

Хлопчик зростав серед чудової природи ріс міц(ь)ним кмітливим  обдарованим музич(ь)но. По(…)над усе любив річку (М\м)ногу. (У\В)літку цілими днями просиджував біля неї милуючись її красою робив з\с очерету сопілки на яких намагався ві(д\т)творити пташиний спів.

Весною с(е\и)ло потопало в\у морі білого цвіту вишень і слив за селом тягнулися дубові гаї а між ними скільки сягає око без(…)краї поля порізані балками та глибокими ярами по яких протікали струмочки. Гриць любив ходити в поля слухати жайворонка (дз\з)юркотливу мову струмка. А понад (в\у)се йому подобалося оглядати все навколо з\с висоти круглих стародавніх могил яких так багато було на околицях рідного села.

Бага(ц\тс)тво звуків і\й барв лісу і\й степу захоплювали душу і\й уяву хлопця. Ці дитяч(і\и) враже(н\нн)я залишилися для нього не(…)забутніми на все життя. Пізніше вони стали основною темою багат(ь)ох його поетичних творів.

 

164 слова                                                    За Т. Зуб

Граматичне завдання:

1.      Виконай фонетичний аналіз слова країнах.

2.      Виконай морфемний і словотвірний аналіз слова поетичних.

3.      Розбери як частину мови слово милуючись.

4.      Виконай синтаксичний аналіз речення, над кожним словом зазнач частиномовний статус:

А понад (в\у)се йому подобалося оглядати все навколо з\с висоти круглих стародавніх могил яких так багато було на околицях рідного села.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 410 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 14.03.2015 | Комментарии (0)

7. Козацький гумор

(У\В) народних піснях (і\й) л(и\е)гендах отак поетично визначалися родич(і\и) (з\З)апорожця Великий Луг батько Січ мати шабля дружина кінь вірний товари(ш\щ). Тобто все його жи(т\тт)я від сам(і\и)сін(ь)кого народже(н\нн)я пов(…)язувалося з атрибутами к(а\о)за(тсь\ць)кої в(і\о)льниці.

(У\В) товаристві (з\З)апорожців по(…)над (у\в)се цінувалися сміливіс(ь)ть кмітливіс(ь)ть добре сер(д)це і звичайно ж почу(т\тт)я гумору яким було пронизане (у\в)се жи(т\тт)я Січі. Відомий дослідник к(а\о)за(тс\ц)тва Дмитро Яворницький писав З природних якостей властивих справжньому к(а\о)закові відзначались умі(н\нн)я майстер(н\нн)о ро(з\с)повідати підм(і\и)чати сміш(ь)ні риси (у\в) інших і передавати їх (у\в) жартівливому тоні.

Цією рисою запоро(жс\з)ьких к(а\о)заків частково пояснюю(ць\ть)ся (і\й) дивні пр(і\и)звиська котрі вони давали новачкам які приходили на Січ Не(…)пий(…)пиво Лупи(…)ніс Загуби(…)колесо Задери(…)хвіст то(…)що.
Людину малого зросту вони жартуюч(і\и) називали Махинею великого зросту Малютою шибеника Святошею. Хто спалив курінь той Палій а хто подібний на перепіч(ь)ку той Корж.

Запорожец(ь) умів посміятися з ворога (з\зі) смерті із самого себе завжди охоче кепкував із товари(ш\щ)а. І це був сміх вільної людини бо як відомо раби й пригнобле(н\нн)і не(…)вельми охочі до сміху.

 

160 слів                                                       З підручника

 

Граматичне завдання:

1.      Виконай фонетичний аналіз слова якостей.

2.      Виконай морфемний і словотвірний аналіз слова новачкам.

3.      Розбери як частину мови слово поетично.

4.      Виконай синтаксичний аналіз речення, над кожним словом зазнач частиномовний статус:

І це був сміх вільної людини бо як відомо раби й пригнобле(н\нн)і не(…)вельми охочі до
сміху.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 498 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 19.02.2015 | Комментарии (0)

6. У морі (текст)

Поки почало світати к(а\о)заки були (у\в)же за Очаковом.

З(…)моря вставала рожева зоря розмальовуюч(і\и) його бе(з\с)(…)краю просторінь пр(и\е)вабливими кольорами немов стеляч(і\и)  перед к(а\о)за(тсь\ць)кими чайками рожевий килим. З(…)годом сонце не(…)виникнувши ще з моря послало промінь під небо на хмарки (і\й) затопило їх рожевим кол(ь)ором. Вес(и\е)ло глянули хмарки в(…)блакитне
море як у люстро і не(…)можна було пізнати т(и\е)пер де море а де
небо. На(…)решті з морс(ь)кої пел(и\е)ни з(…)явилося (і\й) сон(и\е)чко. З пів(…)ночі дихнув вітерець і понадимавши на чайках вітрила погнав їх туди куди направляли керманич(і\и) на схід сонця.

Що(…)далі хвиля більшала проте к(а\о)заки були байдужі не(…)первина їм у море ходити. Вони запалили люльки та завели пісні про Сагайдачного.

(А\О)таманс(ь)кий байдак ішов по(…)середині а на ньому з прапорів було нап(…)ято гасло щоб усі чайки купи трималися щоб передні не(…)відпливали далеко та не(…)кидали задніх бо під(…)час походів траплялося таке лихо що розбурхане море порозкидає к(а\о)за(тсь\ць)кі чайки так що потім (а\о)таман і не(…)збере (у\в)сіх. От і горнулися т(и\е)пер усі чайки до (а\о)таманс(ь)кої мов діти до матері.

 

169 слів                                                     За А. Кащенком

 

Граматичне завдання:

1.      Виконай фонетичний аналіз слова люльки.

2.      Виконай морфемний і словотвірний аналіз слова порозкидає.

3.      Розбери як частину мови слово рожевий.

4.      Виконай синтаксичний аналіз речення, над кожним словом зазнач частиномовний статус:

Вес(и\е)ло глянули хмарки в(…)блакитне море як у люстро і не(…)можна було пізнати т(и\е)пер де море а де небо.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 695 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 19.02.2015 | Комментарии (0)

5. Перед походом (текст)

М(и\е)нуло тільки два тиж(д)ні а (у\в)же готові до походу в море пів(…)сотні добрих чайок.

Сулима передав Січ наказному (а\о)таманові (і\й) одного ранку забравши на чайки дві з половиною тисяч(і\и) товариства зійшов на най(…)більшу з них (щ\шч)об оглянути (у\в)се військо.

Велична (і\й) могутня була постать запор(і\о)з(ь)кого ватажка. На засмаглому обли(ч\чч)і вирізнялися великі блискучі очі. Срібна булава що блищала в його дужій руці нагадувала всім про велику владу запор(і\о)з(ь)кого кошового (а\о)тамана.

(У\В)певнившись що все (у\в)порядковано добре кошовий зняв шапку й перехрестився на(…)схід сонця. Там за Дніпром саме вставало сонечко й грало рожевим промінням по рівній як скло пел(и\е)ні Дніпра зв(и\е)селяюч(і\и) своїм сяйвом розлогі (у\в)криті зеленими плавнями береги широкої річ(ь)ки.

(А\О)таман перехрестився (і\й) всі к(а\о)заки поскидали шапки й почали хреститися посилаюч(і\и) рідній Україні своє оста(н\нн)є віта(н\нн)я.

Одягнувши шапку кошовий махнув булавою і вмить сотні весел ударивши в прозорі хвилі річки заблищали срібною сл(ь)озою а блискуча пел(и\е)на Дніпра ск(а\о)ламутилася. Чайки рушили від Січі й розбіглись аж до(…)плавнів укривши широкий Дніпро червоними к(а\о)за(тсь\ць)кими ж(у\ю)панами.

 

161 слово                                                        За А. Кащенком

 

Граматичне завдання:

1.      Виконай фонетичний аналіз слова блищала.

2.      Виконай морфемний і словотвірний аналіз слова перехрестився.

3.      Розбери як частину мови слово Дніпро.

4.      Виконай синтаксичний аналіз речення, над кожним словом зазнач частиномовний статус:

Одягнувши шапку кошовий махнув булавою і вмить сотні
весел ударивши в прозорі хвилі річки заблищали срібною сл(ь)озою а блискуча пел(и\е)на Дніпра ск(а\о)ламутилася.

Розділ 10. Самодиктанти з граматичними завданнями | Просмотров: 353 | Загрузок: 0 | Добавил: icaphilolog | Дата: 19.02.2015 | Комментарии (0)

1-10 11-20 21-23