Українська мова
Українська література
Назва розділу | Зміст літературного матеріалу (письменники, твори) | Предметні уміння та навички |
1. Усна народна творчість |
Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень. Пісні Марусі Чурай:«Віють вітри», «За світ встали козаченьки» Історичні пісні:«Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль». Тематика, образи, зміст народних дум і балад. «Дума про Марусю Богуславку» (текст, аналіз). Балада «Бондарівна» (текст, аналіз) |
Учасник ЗНО повинен уміти: Аналізувати літературний твір чи його уривок. Розрізняти види і жанри усної творчості. Розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень. Аналізувати зміст, образи, настрої суспільно-побутових і родинно-побутових пісень. Визначати провідні мотиви історичних пісень, характеризувати образи героїв їх– історичних осіб. Визначати тематику й художні особливості балад і дум, пісень Марусі Чурай. Виділяти у фольклорних творах анафори, рефрени, постійні епітети, персоніфікацію, символи, гіперболу, визначати їхню художню роль. |
2. Давня
українська
література
|
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги, про напад хозарів)
«Слово про похід Ігорів» (текст, аналіз)
Григорій Сковорода: «De libertate», «Всякому місту– |
Знати основні теоретико-літературні поняття: - художній образ; - прототип; - тема, ідея, мотив художнього твору; - проблематика та конфлікт у художньому творі; - сюжет і композиція літературного твору; - позасюжетні елементи; Знати та вміти визначати в літературному творі тропи: - епітет; - порівняння; - метафору; - алегорію; - гіперболу; - метонімію; - оксиморон. Знати характерні риси бароко. |
3. Література кінця XVIII
— початкуXX ст.
|
Іван Котляревський: «Енеїда», «Наталка Полтавка» Г. Квітка-Основ’яненко: «Маруся» Тарас Шевченко: «До Основ’яненка», «Катерина», «Гайдамаки», «Кавказ», «Сон» («У всякого своя доля), «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт», «Мені однаково»
Пантелеймон Куліш: «Чорна рада» Марко Вовчок: «Максим Гримач» Іван Нечуй-Левицький:«Кайдашева сім’я» Панас Мирний:«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Іван Карпенко-Карий:«Мартин Боруля» Іван Франко:«Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей» |
Знати основні теоретико-літературні поняття: - сентименталізм, романтизм, реалізм, їхні ознаки; - епос, новела, оповідання, повість, роман, різновиди повісті та роману; - лірика, сонет, гімн, послання, поема, тематичні різновиди лірики; - драма, комедія, трагікомедія, власне драма, містерія, драма-феєрія. - Види комічного: гумор, іронія, сатира, сарказм, гротеск, бурлеск, травестія.
Визначати дво- і трискладові віршові розміри. |
4. Література XX ст. |
Михайло Коцюбинський:«Тіні забутих предків», «Intermezzo» Ольга Кобилянська:«Земля» Леся Українка:«Contra spem spero!», «Лісова пісня» Василь Стефаник:«Камінний хрест» Микола Вороний: «Блакитна Панна» Олександр Олесь:«Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» Володимир Винниченко:«Момент» Павло Тичина:«О панно Інно», «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить…» Максим Рильський:«Молюсь і вірю…» Микола Хвильовий:«Я(Романтика)» Юрій Яновський:«Подвійне коло», «Шаланда в морі» Володимир Сосюра:«Любіть Україну» Валер’ян Підмогильний:«Місто»
Остап Вишня:«Моя автобіографія», «Сом» Микола Куліш:«Мина Мазайло» Богдан-Ігор Антонич:«Різдво» Олександр Довженко:«Україна в огні», «Зачарована Десна» Андрій Малишко:«Пісня про рушник» Василь Симоненко:«Лебеді материнства» Олесь Гончар:«За мить щастя» Григір Тютюнник:«Три зозулі з поклоном» Василь Стус:«Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..» Іван Драч:«Балада про соняшник» Ліна Костенко:«Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай»
|
Учасник ЗНО повинен: Визначати місце і роль митця в літературному процесі. Знати основні теоретико-літературні поняття: - український модернізм і його особливості; - модерністські напрями та течії: імпресіонізм, неоромантизм, експресіонізм; Знати основні теоретико-літературні поняття: - поетичний синтаксис (інверсія, тавтологія, антитеза, анафора, епіфора, паралелізм); - риторичні звертання і запитання, - алітерація, асонанс; - різновиди роману (роман у новелах, роман у віршах); - кіноповість; - усмішка. Вміти пояснювати поняття: - «Розстріляне відродження»; - психологізм; - асоціативність. |
5. Твори українських
письменників-емігрантів
|
Іван Багряний:«Тигролови» Євген Маланюк:«Стилет чи стилос?» |
Учасник ЗНО повинен:
Орієнтуватися в основних тенденціях функціонування української літератури за кордоном і творчості українських письменників-емігрантів. Знати особливості пригодницького роману. |
6. Сучасний літературний
процес
|
Загальний огляд, основні тенденції. Літературні угруповання:(Бу-Ба-Бу, «Нова дегенерація», «Пропала грамота», «ЛуГоСад») Творчість Ю. Андруховича, О. Забужко, І. Римарука. Утворення АУП(Асоціації українських письменників). Література елітарна і масова. Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 90-х років, його риси. Сучасні часописи та альманахи. |
Учасник ЗНО повинен:
Орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; Знати літературні угруповання 80-90-х років, найвизначніших представників літератури. Визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму. |