Главная » Файлы » ЗНО Українська мова » Розділ 8. Орфографія

Самодиктанти з граматичним завданням
31.01.2015, 16:50

Розділ І. Самодиктанти з граматичним завданням

№1. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Він заспокоївся так відразу як був сполошений. 2.Ві(т, д)чув зненацька ясний чистий дух Дніпра з глибокої н(е,и)зини за садом осі(н\нн)і пахо(щ,шч)і клумб вільгу землі соня(ч, ш)не тепло з\під кошлатих легких хмарин. 3.Посміхнувшись іще раз на думку що таке може трапитися цілком дорослій людині сер(и,е)д білого дня Городовський глянув на годи(н\нн)ика. 4. До поїзда було ще три години і хоч за квитка він із своїми посві(т,д)ками міг не\турбуватись перешкодже(н,нн)ий намір о(т,д)відати Лук(ь,')янівку біл(ь)ш не\спокушав його. 5. Тому він вирішив не\кваплячись пройтися пішки на вокзал повечеряти там і спокійно рушити до Харков(а,у).

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова вокзал
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова годинник.
  3. Виконати морфемний аналіз слова посміхнувшись.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 5 речення.

№2. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.П(и,е)кучі мрії про момент який ось чере(с,з) місяць мав настати не\покидали його майже з\того часу як він вирішив піти в газету протягом п(ь,')яти років повних захвату що сягав іноді якихось екстатичних мар(и,е)нь і зневаги що повертала його хвилинами в стан бе(с,з)формної не\чутливої плазми. 2. В ц(і,и)х стінах сам\один у кімнаті де на всіх речах зовні лежала печать най\рівнішого духу він падав і підносився був вічним прокля(т,тт)ям собі й бе(с,з)межним благослове(н,нн)ям. 3.І от майбутній рік мав розв(ь,')язати ці нестерпуч(і,и) сумніви лишивши його спосіб життя таким який він є або змінивш(і,и) його в\корені або й зовсім це життя урвавш(і,и).

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова життя
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова лишивши.
  3. Виконати морфемний аналіз слова найрівнішого.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 2 речення.

№3. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.І хоч обмірковувати деталі замисле(н,нн)ої роботи не\входило до його перед\курортних намірів він усе\таки не\міг стриматися (щ,шч)об не\оглянути го(з,с)подарчим оком свої шухляди. 2. О порядок у них був досконалий! 3. Ро(с,з)ташува(н,ння) зошитів і тек що там лежали від настроїв свого упорядника було зовсім не\залежне. 4.Він виймав їх одне по\одному й по\волі гортав. 5.Уривкові записи назви місцевостей хапливі замальовки діалоги порізне(н,нн)і влуч(ь)ні вислови й окремі слова  б(а,о)гат(у,ю)щий матеріал пильних (с,з)постережень який воскр(и,е)сав під його не\чутним поглядом, по(е,є)днувався в окресле(н,нн)ості, обертався в пам(ь,')яті на живих людей оживав з\натяку широкими подіями набував кол(ьо,о)рів такої яскравості, що Городовс(ь)кий мусив перемогти с(и,е)бе, щоб не\кинутися в роботу зара(с,з).

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова замальовки.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова упорядник.
  3. Виконати морфемний аналіз слова матеріал.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 3 речення.

№4. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1. Він міг мати які завгодно почу(т,тт)я  раптові бурхливі химерні суперечні і мав їх справді. 2.Але досі не\було ще жодного випадк(а,у) щоб він не\міг їх перебороти щоб свідком їх став хтось інш(і,и)й щоб вони випорснули з\нього перед людськ(і,и) очі. 3.Вчора було порушене те вмі(н,нн)я панувати над собою яке він (в,у)важав за досконале. 4. Хтось бачив його перекривлене лице хтось почув його (с,з)душе(н,нн)ий голос  ось у чому була його вчорашня поразка. 5.Дрібність нагоди з якої вона сталась не\мусила його обманути бо він інженер з освіти як\найкраще знав що наймен(ь)ша поломка коли її не залагодити в\часно (с,з)годом розладить усю в(и,е)лику машину.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова дрібність.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова перекривлене.
  3. Виконати морфемний аналіз слова розладить.
  4. Виконати синтаксичний аналіз  4 речення.

№5. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Коло одного з а(п,пп)аратів ожили постаті що й раніш(ь) там поралися по\малу і ось розлогим подвір(ь,')ям в\у всій урочистост(і,и) й само\повазі по\волі пройшла закутана постать літуна. 2.Не\вдовзі від апарата що зичл(е,и)во загудів пропе(л,лл)ером зробле(н,нн)о кіл(ь)ка помахів білим прапорцем пасажири прийнявши це запроше(н,нн)я підійшли щ(і,и)льно і за допомогою не\зручної драбинки одне по\одному проникли в чер(и,е)во велетенс(ь)кої бабки. 3.Тепер літак узявши вищу ноту по\волі зрушив з\с місця. 4.Тремтячи всім своїм єством він як покаліче(н,нн)ий птах, пересувався колом по грудкуватій землі не\зграбно стаюч(і,и) проти вітру. 5.І раптом з переможним, оглушливим шумом поні(с,сс)я в\перед.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова вищу.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова грудкуватій.
  3. Виконати морфемний аналіз слова коло.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 2 речення.

№6. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Сонце що пробилось нарешті з\поза сірих вранішн(і,и)х хмар, щедро кинуло промі(н,нн)ям у шибки примусивши Городовського приємно заплющ(і,и)ти очі. 2.І хоч сонце потім не\раз знову п(і,и)рнало в пухку гущавину він довго не\розкривав їх ві(д,дд)авшись нечутній дрімоті. 3.Рівний рев мотора колисав його і\й хвилини коли літак напруже(н,нн)о набирав височ(і,и)нь даюч(і,и) відчуття могутн(ь)ого фізичного пориву наповняли його душу піднесе(н,нн)ям. 4.Разом з а(п,пп)аратом що перем(о,а)гав вагу він ставав легкий і\й вільний немов полишив на землі себе самого — маленького смішного чоловіч(ь)ка що з рабс(ь)кою заздріст(ь)ю стежив за шуга(н,нн)ям свого власного щасливого випромінення. 5.В(и,е)личезна блакитна брама ро(с,з)чинилась перед ним у простори де тихо пливе бе(с,з)перервна жи(т,тт)єва ріка спалахуюч(і,и) вогниками спогадів.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова відчуття.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова випромінення.
  3. Виконати морфемний аналіз слова тихо.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 4 речення.

№7. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Може бути він (с,з)нову заснув (с,з)\початку але ц(ь)ого не пам'ятав. 2.У всякому разі йому здавалось що нитка мар(и,е)ння не\перериваючись ні разу привела його до не\значної зрештою події що стосувалась до його безумної подорож
(и,і0 Гадяч(ь) — Москва. 3.На станції назви якої він уже не\пригадував йому разом з (в,у)сім загалом пасажирів дов(и,е)лось (с,з)робити чергове висіда(н,нн)я з вантажного поїзд(а,у) що не\йшов далі і чекати залізничної нагоди продовжити св(ій,ою) путь. 4.Маленька станція не\могла (у,в)містити всіх прибулих до її (с,з)кромних берег(і,и)в людей що о(п,б)сіли навкол(а,о) просто на землі як важка (с,з)грая сірої і стомлю(н,нн)ої сарани.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова пам'ятав.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова вантажного.
  3. Виконати морфемний аналіз слова що.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 4 речення.

№8. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Тепер(ь) така ноч(і,и)вля його вже не\дивувала і він спокійно зважував можливості ро(с,з)ташува(н,нн)я. 2.Міс(ь)цевість за водо\гінною баштою з двома-трьома кущами здалась йому най\придатнішою але підійшовш(і,и) він знайшов цей пункт зайнятим до того ж дівчиною чи може бути молодою жінкою з великою кількіст(ь)ю вузлів і кош(и,е)ків. 3.Було очевидно що з\огляду на свої речі вона шукала захис(т)ного куточка де б її могли наймен(ь)ш потурбувати люди зокрема злодії тому поява Городовс(ь)кого її глибоко (с,з)бентежила. 4.Але молодий хлопець сам так (с,з)турбувався і так щиро виявив бажа(н,нн)я відступити що дівчина чи молода жінка відразу пер(и,е)конавшись у його чес(т)ності запропонувала йому по\черзі спати й вартувати як це часто практикувалось за того\часних подорожей наві(т,д)ь між не\знайомими людьми охопл(и,е)ними раптовим і (с,з)дебільшого без\помилковим довір(ь,')ям.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова злодії.
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова збентежила.
  3. Виконати морфемний аналіз слова місцевість.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 4 речення.

№9. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Думка про це глибоко вразила його. 2.Він розплющив очі і\й шум пропе(л,лл)ера здався йому диким ніби щойно почутим гуркотом. 3.Коли в глибок(і,и)й д(а,о)лині почало окреслюватись (с,з)громадже(н,нн)я (р,Р)остова Городовський облишив (с,з)перечатися з силою що ним заволоділа. 4.Він скорився і після п'яти років зупинки ніби продовжувалась його перерва(н,нн)(ий,а) путь. 5.Діставшись з аеропорт(а,у) на вокзал він узяв собі кв(і,и)ток до Києв(а,у).

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова  щойно
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова сперечатися.
  3. Виконати морфемний аналіз слова перервана.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 3 речення.

№10. Переписати текст, розставити розділові знаки.

1.Вийшовш(і,и) з поїзд(а,у) на (к,К)иївському вокзалі він жадібно вдивлявся в обли(ч,чч)я маючи не\зрозумілу й цілковиту певність що зустріне її вже зараз. 2.Не\зважаюч(і,и) на всю навальність зламу що стався в ньому він почувався на\диво спокійним. 3.Він вірив що його прагне(н,нн)(ь)ю мусить бути не\гайна відповідь бо для н(ь)ого ця жага була надто\велика надто\руїнницька щоб звичайна справ(и,е)дливість могла допустити їй лишитись зойком у порожнеч(і,и). 4.Як на затятий різкий (з,дз)вінок телефон(а,у) друга сторона мусила ту ж мить озватись. 5.І його солодко тішила думка що близ(ь)ко нього вже лунають так само сповне(н,нн)і шука(н,нн)я зустрічні кроки.

Граматичне завдання.

  1. Виконати фонетичний аналіз слова руїнницька
  2. Виконати морфемний і словотворчий аналіз слова солодко.
  3. Виконати морфемний аналіз слова зустрічні.
  4. Виконати синтаксичний аналіз 5 речення.

Розділ ІІ. Перевірка виконання завдань

№1.

Він заспокоївся так відразу, як був сполошений. Відчув зненацька ясний, чистий дух Дніпра з глибокої низини за садом, осінні пахощі клумб, вільгу землі, сонячне тепло з-під кошлатих, легких хмарин. Посміхнувшись іще раз на думку, що таке може трапитися цілком дорослій людині серед білого дня, Городовський глянув на годинника. До поїзда було ще три години, і хоч за квитка він із своїми посвідками міг не турбуватись, перешкоджений намір одвідати Лук'янівку більш не спокушав його. Тому він вирішив, не кваплячись, пройтися пішки на вокзал, повечеряти там і спокійно рушити до Харкова.

№2.

Пекучі мрії про момент, який ось через місяць мав настати, не покидали його майже з того часу, як він вирішив піти в газету, протягом п'яти років, повних захвату, що сягав іноді якихось екстатичних марень і зневаги, що повертала його хвилинами в стан безформної нечутливої плазми. В цих стінах сам-один у кімнаті, де на всіх речах зовні лежала печать найрівнішого духу, він падав і підносився, був вічним прокляттям собі й безмежним благословенням. І от майбутній рік мав розв'язати ці нестерпучі сумніви, лишивши його спосіб життя таким, який він є, або змінивши його в корені, або й зовсім це життя урвавши.

 

№3.

І хоч обмірковувати деталі замисленої роботи не входило до його передкурортних намірів, він усе-таки не міг стриматися, щоб не оглянути господарчим оком свої шухляди. О, порядок у них був досконалий! Розташування зошитів і тек, що там лежали, від настроїв свого упорядника було зовсім незалежне. Він виймав їх одне по одному й поволі гортав. Уривкові записи, назви місцевостей, хапливі замальовки, діалоги, порізнені влучні вислови й окремі слова — багатющий матеріал пильних спостережень, який воскресав під його нечутним поглядом, поєднувався в окресленості, обертався в пам'яті на живих людей, оживав з натяку широкими подіями, набував кольорів такої яскравості, що Городовський мусив перемогти себе, щоб не кинутися в роботу зараз.

 

№4.

Він міг мати які завгодно почуття — раптові, бурхливі, химерні, суперечні, і мав їх справді. Але досі не було ще жодного випадку, щоб він не міг їх перебороти, щоб свідком їх став хтось інший, щоб вони випорснули з нього перед людські очі. Вчора було порушене те вміння панувати над собою, яке він уважав за досконале. Хтось бачив його перекривлене лице, хтось почув його здушений голос — ось у чому була його вчорашня поразка. Дрібність нагоди, з якої вона сталась, не мусила його обманути, бо він, інженер з освіти, якнайкраще знав, що найменша поломка, коли її не залагодити вчасно, згодом розладить усю велику машину.

№5.

Коло одного з апаратів ожили постаті, що й раніш там поралися помалу, і ось розлогим подвір'ям у всій урочистості й самоповазі поволі пройшла закутана постать літуна. Невдовзі від апарата, що зичливо загудів пропелером, зроблено кілька помахів білим прапорцем, пасажири, прийнявши це запрошення, підійшли щільно і за допомогою незручної драбинки одне по одному проникли в черево велетенської бабки.

Тепер літак, узявши вищу ноту, поволі зрушив з місця. Тремтячи всім своїм єством, він, як покалічений птах, пересувався колом по грудкуватій землі, незграбно стаючи проти вітру. І раптом з переможним, оглушливим шумом понісся вперед.

 

 

№6.

1. Сонце, що пробилось нарешті з-поза сірих вранішніх хмар, щедро кинуло промінням у шибки, примусивши Городовського приємно заплющити очі. 2.І хоч сонце потім не раз знову пірнало в пухку гущавину, він довго не розкривав їх, віддавшись нечутній дрімоті. 3.Рівний рев мотора колисав його, і хвилини, коли літак напружено набирав височінь, даючи відчуття могутнього фізичного пориву, наповняли його душу піднесенням. 4.Разом з апаратом, що перемагав вагу, він ставав легкий і вільний, немов полишив на землі себе самого — маленького, смішного чоловічка, що з рабською заздрістю стежив за шуганням свого власного щасливого випромінення. 5.Величезна блакитна брама розчинилась перед ним у простори, де тихо пливе безперервна життєва ріка, спалахуючи вогниками спогадів.

 

 

№7.

1.Може бути, він знову заснув спочатку, але цього не пам'ятав. 2.У всякому разі, йому здавалось, що нитка марення, не перериваючись ні разу, привела його до незначної, зрештою, події, що стосувалась до його безумної подорожі Гадяч — Москва. 3.На станції, назви якої він уже не пригадував, йому разом з усім загалом пасажирів довезлось зробити чергове висідання з вантажного поїзда, що не йшов далі, і чекати залізничної нагоди продовжити свою путь. 4.Маленька станція не могла вмістити всіх прибулих до її скромних берегів людей, що обсіли навколо просто на землі, як важка зграя сірої і стомленої сарани.

 

№8.

1.Тепер така ночівля його вже не дивувала, і він спокійно зважував можливості розташування. 2.Місцевість за водогінною баштою з двома-трьома кущами здалась йому найпридатнішою, але, підійшовши, він знайшов цей пункт зайнятим, до того ж дівчиною чи, може бути, молодою жінкою з великою кількістю вузлів і кошиків. 3.Було очевидно, що, з огляду на свої речі, вона шукала захисного куточка, де б її могли найменш потурбувати люди, зокрема злодії, тому поява Городовського її глибоко збентежила. 4.Але молодий хлопець сам так стурбувався і так щиро виявив бажання відступити, що дівчина чи молода жінка, відразу переконавшись у його чесності, запропонувала йому по черзі спати й вартувати, як це часто практикувалось за тогочасних подорожей навіть між незнайомими людьми, охопленими раптовим і здебільшого безпомилковим довір'ям.

 

№9.

1.Думка про це глибоко вразила його. 2.Він розплющив очі, і шум пропелера здався йому диким, ніби щойно почутим гуркотом. 3.Коли в глибокій долині почало окреслюватись згромадження Ростова, Городовський облишив сперечатися з силою, що ним заволоділа. 4.Він скорився, і після п'яти років зупинки ніби продовжувалась його перервана путь. 5.Діставшись з аеропорту на вокзал, він узяв собі квиток до Києва.

 

№10.

1.Вийшовши з поїзда на київському вокзалі, він жадібно вдивлявся в обличчя, маючи незрозумілу й цілковиту певність, що зустріне її вже зараз. 2.Незважаючи на всю навальність зламу, що стався в ньому, він почувався на диво спокійним. 3.Він вірив, що його прагненню мусить бути негайна відповідь, бо для нього ця жага була надто велика, надто руїнницька, щоб звичайна справедливість могла допустити їй лишитись зойком у порожнечі. 4.Як на затятий, різкий дзвінок телефона, друга сторона мусила ту ж мить озватись. 5.І його солодко тішила думка, що близько нього вже лунають так само сповнені шукання зустрічні кроки.

Категория: Розділ 8. Орфографія | Добавил: icaphilolog
Просмотров: 1443 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar